Billigare och bättre med egen fotograf

Om ni regelbundet behöver bilder till er verksamhet, att lägga på webben, publicera i kundtidningen eller era nyhetsbrev kan det vara en bra idé att försöka skaffa en egen fotograf.

Nu menar vi inte att ni nödvändigtvis måste anställa en fotograf hos er i företaget, men det är bra att ha en person att ringa till, istället för en anonym fotofirma. Det tjänar ni både tid och pengar på i längden, även om ni kommer att behöva lägga en del arbete på att hitta rätt person.

Personlig och fortlöpande kontakt

Med en egen eller åtminstone fast fotograf blir det med tiden lättare och billigare för er att snabbt få bilder som ni vill ha dem, på villkor som passar er. När det är samma fotograf som kommer gång efter gång lär ni med tiden känna varandra. Ni vet hur er fotograf jobbar och er fotograf vet hur ni jobbar.

Frilansande fotograf, eller via byrå?

Det går förstås att köpa den här tjänsten via en byrå. Genom att teckna avtal om att ni har en dedikerad fotograf är problemet löst, åtminstone för stunden.

Problemet är förstås att anställda fotografer tenderar att sluta och byta arbetsgivare eller till och med bostadsort och då är det bara att börja om från början.

Därför kan det vara bra att istället leta efter en frilansare, som är lokalt förankrad och har avtal direkt med sina slutkunder. Med en frilansare har ni mycket större möjligheter att få till ett avtal exakt som ni vill ha det. Dessutom är en frilansare med lokal förankring mycket mindre benägen att röra på sig. Att säga upp alla sina kunder och etablera sig på en ny ort är mycket svårare för någon som driver eget än för den som är anställd.

Hitta bra frilansare

Det tar förstås lite tid att hitta en bra frilansande fotograf som ni är nöjda med och det kanske krävs några försök innan ni hittar rätt, men det är inte alls så svårt som man kan tro.

De flesta frilansande fotografer marknadsför sig via sociala medier, som Facebook, Twitter och Instagram. Där kan ni börja leta. När ni får napp är det bara att be om referenser och prata med tidigare uppdragsgivare.