Få ut mer av din bildbank med förstoringar

Som fotograf samlar du på dig många bilder under årens lopp. Många är kanske ganska ointressanta, tagna ur sitt sammanhang och det blir förstås en hel del mindre bra bilder, men ändå sitter de allra flesta av oss på ett växande förråd av guldkorn som inte skulle må illa av att spridas.

Här finns en möjlighet att dra in lite extra inkomster med liten arbetsinsats och stor potential. Det handlar om du ska sälja förstoringar av dina bästa bilder, något som kan ge dina bilder och ditt namn större spridning samtidigt som det faktiskt kan vara en väg mot mer passiva inkomster.

Lätt att köpa in förstoringar

Många fotografer håller sig inte med ett välutrustat fotolab. Snarare nöjer sig nog majoriteten med fotoutrustning, dator med bra bildskärm och skrivare, och en redigeringsstudio. Så stor del av arbetet och publiceringen är helt digitaliserad numer att det i många fall inte är någon poäng med att lägga pengar på traditionell bildframställning.

Det behöver dock inte vara något hinder. Det är numer både enkelt och billigt att köpa in förstoringar, även styckvis. Det gör att du kan dra igång din verksamhet utan att lägga på dig något varulager alls. Istället producerar du bara det du säljer och behåller mellanskillnaden.

Naturligtvis blir det dyrare än att låta ett tryckeri ta fram stora serier, men det är något du kan lägga pengar på senare, när verksamheten får fart och du vet vad som säljer.

Populärt inreda med posters

Det finns ett växande intresse för att pryda sina väggar med relativt billiga posters i form av fotografier eller reproduktioner. Det ger utmärkta möjligheter för dig som fotograf, om du sitter på snygga bilder som kan pryda väggarna i ett vardagsrum eller bli snygga köksposters för hemmet.

Att börja sälja är inte komplicerat. Det finns massor av sajter där konstnärer och hantverkare säljer sina skapelser. Det finns också tjänster som låter dig skapa din egen nätbutik på bara några minuter. Slutligen finns annons- och auktionssajter där det också säljs mycket konst och inredningsdetaljer.

Naturligtvis krävs viss marknadsföring för att komma igång, men som fotograf har du säkert redan konton på Instagram, Facebook och andra sociala nätverk, där du berättar om ditt arbete och då steget litet till att även marknadsföra egna förstoringar.