Vad är företagsfotografering?

[ivcs]
Type: article
Parent page: Om företagsfotografering
[/ivcs]

En företagsfotograf har som sin främsta uppgift att ta bra, proffsiga bilder på ett företags produkter, tjänster, anställda eller specifika events. Att representera sin firma med snygga bilder av olika slag är A och O för att man skall göra ett gott intryck på kunder och potentiella klienter och det finns många saker som fotografen måste tänka på. Det är just därför som manbehöver anlita en erfaren person när det kommer till företagsbilderna som känner till alla förutsättningar och fallgropar som kan uppstå.

Ta till exempel matfotografering: inga bilder kan bli så hemska som dåligt tagna foton på en maträtt. Det spelar ingen roll hur gott det smakar, om bilden ger ett konstigt, färglöst eller allmänt geggigt intryck kan den ha en rakt motsatt effekt på åskådaren. Som företagsfotograf känner man till exakt vilken ljussättning som krävs för att kunden ska vara sugen på maträtten vid blotta åsynen, och med det fyller han eller hon sitt syfte.

Det finns en rad olika typer av företagsfotografering:

  • Produktfotografi. Foton på det man säljer, enkelt uttryckt. Det kan vara olika föremål eller bilder på de tjänster man erbjuder och målet är att både ge ett snyggt och realistiskt intryck som lockar och intresserar.
  • Personalfotografi. Att ha bra bilder på ett företags personal ger ett gott och betryggande intryck. Man vill se vem det är man skall anlita.
  • Eventfotografi. Många företag är involverade i events, konferenser, mässor och välgörenhetsevenemang och genom att anlita en fotograf förevigas dessa på ett proffsigt sätt. Kan även användas senare för annonser och årsböcker.
  • Informationsfoto. Ibland behöver man förklara exakt vad det är man gör eller hur ens produktilinje fungerar, och då gäller det att man har klara bilder som är lätta att förstå. Hur mycket man än försöker beskriva hur en bult eller cementblandare ser ut så är det tusen gånger enklare att förklara det med en bild.