Tänk utanför boxen

Som företagsfotograf kan man hamna i ett ekorrhjul inom fotografering oavsett vad man ska ta kort på. Ett företag kanske inte vill ha mer humoristiska eller kreativa bilder – men det kan faktiskt vara exakt det som behövs för att göra hemsidan och imagen av ett företag mer lockande.

Så istället för att fota stela bilder till företag som anställer dig kan du hitta någonting som gör att företaget står ut, och sen fokusera på det. Det kan handla om detaljer och rekvisita, men också en känsla eller stämning. Om ett företag säljer åkmadrasser kan det ge en helt annan bild om du har med en åkmadrass, några barn och fin miljö i bilden än om du inte har det.

Testa dig fram

Du vet aldrig hur någonting kommer bli om du inte testar. Det gäller även när det kommer till fotografering. Eftersom det idag finns mängder av redigeringsprogram som kan göra nästan vad som helst med en bild så är det bara att du redigerar bilden om det inte blev så bra som du hade tänkt. Om det inte passade att ha med en produkt som företaget säljer i just den bilden är det inte så svårt att redigera bort den.

Såklart ska du sträva efter att få en så bra bild som möjligt redan när du fotar bilden. Men du behöver inte vara orolig att du har endast en chans att få till bra bilder. Hör med företaget vad de vill ha för typ av bilder och sätt din egen twist på bilderna – det är ofta ett vinnande koncept.