Att jobba som frilansfotograf ger dig enorm frihet när det gäller när, var och hur mycket du vill jobba, någonting som många uppskattar.
Tyvärr finns det en baksida i form av sämre kontakt med kollegor. Visst träffar du andra fotografer ibland, men det blir ändå aldrig samma sak som om du arbetade tillsammans med andra på en bildbyrå.
Även om det finns människor som inte har något emot ensamhet kan det ändå vara skönt att ha ett nätverk att falla tillbaka på, när du behöver råd och hjälp eller kanske bara vill fika med andra.
Börja på sociala medier
Det finns flera sätt att stärka dina kontaktytor mot andra fotografer. Det enklaste, till en början, är att försöka hitta andra att jobba ihop med genom sociala medier.
Utgå från ditt befintliga nätverk av kontakter och bilda en grupp där ni kan samverka och planera gemensamma aktiviteter. Med tiden märker du vilka du vill samverka mer med och vilka som ger dig störst nytta i ditt jobb som fotograf.
När du börjar få ihop en bra kärna av personer som du verkligen vill jobba mer med kan det vara dags att ta nästa steg.
Träffas och jobba tillsammans på riktigt
Att gå från att samverka på sociala medier och att träffas ibland till att arbeta tillsammans med projekt och träffas dagligen behöver inte vara så svårt som det låter.
Ni kan förstås hyra en gemensam lokal och bygga upp er egen studio, men en bättre lösning, åtminstone i början, kan vara att helt enkelt hitta befintliga forum för samarbetete, till exempel något bra co working space i Stockholm, eller någon annan stad som passar er.
Fördelen är att ni inte behöver dra på er stora fasta kostnader i form av långa hyreskontrakt precis i början utan att ni kan låta samarbetet växa fram under enklare former innan ni ger er på att skaffa permanenta lokaler.
Många gånger räcker det där. Bara för att ni samverkar och arbetar ihop regelbundet så måste ni inte bilda kollektiv och flytta ihop era verksamheter fullständigt. Det kan vara mer givande att träffas i ett öppnare forum. Då har ni dessutom chansen att knyta kontakter med andra i samma bransch, eller kanske hitta nya kunder.